8 فروردین در دنیای علم چه خبر؟

تقویم علم؛

8 فروردین در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز 8 فروردین برابر با 27 مارس را مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری کوبار، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری ها، کشف ها و حتی زادروزها و درگذشت های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز 8 فروردین برابر 27 مارس را ورق می زنیم.

***

جان آر. پیرس

27 مارس 1910 میلادی برابر با 8 فروردین 1289 خورشیدی، جان رابینسون پیرس، مهندس ارتباطات اهل آمریکا به دنیا آمد. پیرس را به عنوان پدر ماهواره ارتباطاتی می شناسند زیرا در توسعه امواج مایکروویو و رادار درطول جنگ جهانی دوم تاثیرگذار بود و بعد در سال 1954 شروع به کار روی نظریه ارتباطات ماهواره ای کرد. او همچنین ناسا را متقاعد کرد که ماهواره بالن اکو را به بازتاب دهنده امواج رادیویی تبدیل کند. آزمایش های موفقیت آمیز او با اکو در سال 1960 به توسعه تل استار منجر شد که ارتباطات تلویزیونی و رادیویی امروزی را با تقویت سیگنال ها از ایستگاه روی زمین و ارسال آنها به ایستگاه دیگر آغاز کرد.

8 فروردین در دنیای علم چه خبر؟

السی مک گیل

27 مارس 1905 میلادی برابر با 8 مارس 1284 خورشیدی، الیزابت موریل گرگوری مک گیل، مهندس هوانوردی اهل کانادا به دنیا آمد. مک گیل اولین مهندس هوانوردی زن در جهان و همچنین اولین مهندس زن بود که در کانادا کار کرد. او در سال 1929 مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی هوانوردی را دریافت کرد و از ابتدای کار خودش درحوزه طراحی، ساخت و آزمایش هواپیما مشغول به کار شد. سال 1938، مک گیل مهندس ارشد هوانوردی شرکت ماشین و ریخته گری کانادا شد و طی جنگ جهانی دوم، بر تولید هزارو450 هواپیمای هاوکر هاریکن این کارخانه نظارت داشت. هاوکر هاریکن یکی از جنگنده های اصلی بود که هوانوردان کانادایی و متفقین در نبرد بریتانیا به پرواز درآوردند. پس از جنگ، مک گیل شرکت مهندسی مشاوره موفق خودش را تاسیس کرد. او همچنین به عنوان یک فمینیست برجسته کانادایی شناخته می شود.

8 فروردین در دنیای علم چه خبر؟

سر هنری رویس

27 مارس 1863 میلادی برابر با 8 فروردین 1242 خورشیدی، سر هنری رویس، صنعتگر انگلیسی به دنیا آمد. رویس پس از ملاقات با چارلز رولز، در می 1904 متوجه شد که علاقه مشترکی به تولید و عرضه خودروهای زیبا دارند. آنها با هم، در سال 1906 شرکت رولز رویس را راه اندازی کردند و ظرف چندسال، در آغاز جنگ جهانی اول، آن دو، تولید موتورهای قابل اطمینانی را که برای هوانوردی مورد نیاز بسیار بودند آغاز کردند. پس از جنگ، آنها هم به عنوان تولیدکننده خودروهای شکیل و هم به عنوان سازنده موتور هواپیما به کارشان ادامه دادند. در جنگ جهانی دوم، این موتورهای رولز رویس بود که به هواپیماهای بریتانیایی را در هواپیماهای هاریکن و اسپیت فایر قدرت می داد.

8 فروردین در دنیای علم چه خبر؟

کارل پیرسون

27 مارس 1857 میلادی برابر با 8 فروردین 1236 خورشیدی، کارل پیرسون، ریاضیدان انگلیسی که یکی از بنیانگذاران علم آمار مدرن بود به دنیا آمد. سخنرانی های او به عنوان استاد هندسه در سال 1892 به نگارش «گرامر علم»، پرخواننده ترین کتاب او و کتاب کلاسیک در فلسفه علم تبدیل شد. روش هایی که او توسعه داد برای هر کاربرد جدی آمار ضروری است. از سال 1893 تا 1912 او مجموعه ای متشکل از 18مقاله را با عنوان مشارکت های ریاضی در نظریه تکامل نوشت که حاوی بسیاری از ارزشمندترین آثار او، ازجمله آزمون کای دو اهمیت آماری بود. بیشتر کارهای او درحوزه روش های تحلیل داده های آماری با ریاضیات ازجمله روش تحلیل مولفه های اصلی بود که تحلیل مجموعه داده های بزرگ با تعداد زیادی بعد یا ویژگی و افزایش تفسیرپذیری داده ها را با حفظ حداکثر مقدار اطلاعات و تجسم داده های چند بعدی میسر می کند.

8 فروردین در دنیای علم چه خبر؟

8 فروردین در دنیای علم چه خبر؟

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "8 فروردین در دنیای علم چه خبر؟" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "8 فروردین در دنیای علم چه خبر؟"، کلیک کنید.