روند توسعه و احیای ظرفیت‌های استان‌های کشور / اصفهان؛ قطب گردشگری ایران

روند توسعه و احیای ظرفیت‌های استان‌های کشور / اصفهان؛ قطب گردشگری ایران

اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور به توسعه حمل‌ونقل و زیرساخت‌های ریلی خود روی آورده است، همچنین برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های شرق استان، به احداث دهکده لجستیکی می‌پردازد تا با ایجاد بندر خشک بتواند از ظرفیت‌های ترانزیتی خود استفاده کند. همچنین با ارتقاء مترو به پیشرفت در شاخص‌های شهری توجه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(کوبار)، شهر اصفهان یکی از شهرهای تاریخی ایران به شمار می‌رود که آثار باستانی زیادی در آن وجود دارد. وجود جاذبه‌های گردشگری و تاریخی در کنار طبیعت زیبا، سبب شده تا همگان اصفهان را با عنوان “نصف جهان” بشناسند. بافت شهر اصفهان دارای دو سبک قدیمی و مدرن است. تمام این عوامل سبب شده تا شهر اصفهان به عنوان قطب گردشگری ایران شناخته شود و هر ساله افراد زیادی از سراسر جهان برای بازدید از این شهر به ایران سفر کنند.

بهبود ناترازی آب و برق در دولت سیزدهم

«سیدرضا مرتضوی» استاندار اصفهان اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ در نشست خبری با اصحاب رسانه، درباره مسئله ناترازی انرژی و جلوگیری از قطعی برق در فصل گرما، اظهار کرد: «متاسفانه در گذشته برخی از مسئولان کشور نگاه آینده‌محوری نداشتند و ما در سال‌های پایانی دولت قبل با خاموشی‌های وسیع و گسترده‌ای مواجه بودیم اما خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم این رویکرد تغییر کرد و یکی از راهبردهای اساسی وزارت نیرو به سمت برنامه‌ریزی برای آینده و توسعه کشور رفت.»

وی ادامه داد: «این رویکرد در سطح استان نیز وجود دارد و ما نیروگاه‌های متعددی در دست ساخت داریم که برخی از آن‌ها در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و در زمینه تامین انرژی به سمت مثبت کردن تراز انرژی حرکت می‌کنیم و در این زمینه روی بیش‌از ۲ هزار مگاوات از انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری انجام شده است و بخش‌هایی از آن‌ها تا آخر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین در حال توسعه نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی هستیم و در مجموع برای تامین انرژی ظرفیت‌های خوبی برنامه‌ریزی شده است.»

استاندار اصفهان در بخش دیگری از سخنانش به سوالات مطرح شده پیرامون آینده استان اصفهان پاسخ داد و گفت: «شورای برنامه‌ریزی استان تلاش کرده تا ذیل سند آمایش استان برنامه‌های مختلفی را انجام دهد اما توسعه اقتصاد گردشگری و دانش‌بنیان دو راهبرد اساسی توسعه استان است و بر همین اساس مُصِرّ هستیم که سرمایه‌گذاری در استان بر اساس راهبردهای سند آمایش محقق شود.»

مرتضوی در پاسخ به سوالات خبرنگاران پیرامون پروژه‌های آبی و آب شیرین‌کن استان، خاطرنشان کرد: «استان اصفهان پای این کار ایستاده و با چنگ و دندان تلاش می‌کنیم پروژه‌های آبی در استان به نتیجه برسد و در همین رابطه رکورد ۵ کیلومتری احداث خط لوله آب را هم زدیم، در این مسیر روزانه ۴۰۰ تریلر، بیش‌از هزار جوشکار و افراد زیادی در جبهه‌های مختلف پیمانکاری فعالیت می‌کنند، جلسات مکرر هفتگی با صرف چندین ساعت در هر جلسه به صورت ثابت ویژه این پروژه‌هاست.»

ظرفیت ممتاز اصفهان در جذب سرمایه‌های خارجی

وی در بخش دیگری از این جلسه به ظرفیت استان برای جذب سرمایه‌های خارجی در جهت ایجاد رونق اقتصادی اشاره کرد و گفت: «استان اصفهان به دلیل حضور هیأت‌های خارجی، نقطه قوت ممتازی دارد، ما در سال ۱۴۰۱ از ۳۲ هیأت عالی‌رتبه خارجی میزبانی کردیم و سال گذشته(۱۴۰۲) نیز ۴۱ هیأت‌ به استان سفر کردند و جلسات مختلفی با این هیأت‌ها به امضای تفاهم‌نامه‌ها منجر شد.»

استاندار اصفهان گفت: «بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در زمینه جذب سرمایه خارجی باید به صورت متمرکز انجام شود و این بزرگترین مشکل ما برای جذب سرمایه‌های خارجی است. اگر استانداری‌ها می‌توانستند به صورت جدی و مستقل وارد این تعاملات شوند، انتظاراتی که از سرمایه‌گذاران خارجی داریم به واقعیت نزدیک‌تر می‌شد، اما نگاه تمرکزگرایی که در این بخش‌ها وجود دارد، فرصت مذاکره، رایزنی و رسیدن به توافق را از ما می‌گیرد.»

استاندار اصفهان: بهترین و باکیفیت‌ترین نوع سوخت را داریم

استاندار اصفهان در بخش پایانی سخنانش به معضل آلودگی هوای اصفهان اشاره کرد و یادآور شد: آلودگی هوای اصفهان برای همه مسئولان حائز اهمیت است و در این راستا و با در نظر گرفتن شرایط خاص استان، بسیاری از مسئولان کشور به این معضل ورود کرده‌اند و جلسات متعددی پیرامون آن تشکیل شده که دغدغه‌مند بودن همه مسئولان در این خصوص را نشان می‌دهد. در این راستا مدیریت سوخت، بهبود سوخت مصرفی، تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله مهم‌ترین تصمیمات گرفته شده برای کنترل و کاهش آلودگی هوای اصفهان است.

وی با بیان این‌که بهترین و باکیفیت‌ترین نوع سوخت در استان اصفهان مصرف می‌شود، ادامه داد: در این راستا پروژه گوگردزدایی انجام شد و همچنین دو سال گذشته حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی  استان اضافه شد و امیدواریم در دو سال آینده با الحاق همین تعداد اتوبوس جدید، بخشی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی را نیز برقی کنیم، نوسازی ناوگان تاکسیرانی و جابه‌جایی برخی صنایع آلاینده نیز در همین ارتباط انجام می‌شود.

احداث بندر خشک در جبران خشکی زاینده‌رود

«امیررضا نقش» معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان انتهای سال ۱۴۰۱ از صدور موافقت‌نامه اصولی احداث دهکده لجستیکی در شرق اصفهان خبر داد و اظهار کرد: « دهکده‌ای که مجوز آن برای نخستین‌بار در کشور صادر شده و قرار است فاز نخست آن به مساحت ۶۲ هکتار در کنار ایستگاه راه‌آهن سیستان ایجاد شود، با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت بخش دولتی آغاز به کار می‌کند.»

لازم به ذکر است، حجم بار  استان در حوزه حمل‌ونقل زمینی ۵۴ میلیون تن و در حوزه ریلی نیز ۱۰ میلیون تن در سال است، در همین راستا او در پاسخ به این پرسش که انتخاب مکان این پروژه چگونه انجام‌ شد؟، افزود:«تحقیقات میدانی و مکان‌یابی در کارگروه اقتصادی و اشتغال استان و شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان، سند آمایش ملی کشور و ستاد مراکز لجستیک کشور بررسی و مقرر شده، بندر خشک در شرق اصفهان با مساحت ۷۲۹ هکتار جنب ایستگاه راه‌آهن سیستان و منطقه ویژه اقتصادی شرق احداث ‌شود.»

«مهدی طغیانی» نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، میزان اشتغال‌زایی این طرح را مهم می‌داند و گفته است:«این طرح به آب زیاد نیاز ندارد. از لحاظ زیست‌محیطی هم مشکل‌ساز نبوده و از نظر اقلیمی یک طرح مناسب و قابل ‌اجراست. برآورد ما ایجاد حداقل ۲ هزار شغل است. با ساخت این دهکده، بارانداز کالاها از یک منطقه محدود در ساحل دریا با رطوبت و گرمای هوا به مرکز کشور و خارج از محدوده بندرگاهی منتقل می‌شود. کالاها پس از بارگیری به‌طور مستقیم به بندر و کشتی منتقل می‌شود. برای واردات هم به‌جای این‌که کالاها با هزینه‌های گزاف در بندرها بمانند، به این دهکده منتقل و برای توزیع، بسته‌بندی و یا انبار آماده می‌شود.»

سند گردشگری اصفهان در افق ۱۴۰۴

اسناد راهبردی توسعه استان اصفهان، با توجه به اهمیت آن‌ها در جهت‌گیری‌های آینده توسعه استان، در قالب چشم‌انداز آینده و محورهای توسعه استان قرار گرفته است، سند یادشده به انتظارات مختلف در زمینه جایگاه استان اصفهان در افق ۱۴۰۴ در امور اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، آمایش، محیط زیست و توسعه پایدار پرداخته است.

موقعیت مکانی ویژه استان، وجود ظرفیت‌های قوی کارآفرینی رو به رشد در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های توسعه‌یافته محرک گسترش فعالیت‌های اقتصادی، برخورداری از جاذبه‌های گردشگری گوناگون تاریخی، طبیعی و انسان‌ساخت باارزش، با ارزش ملی و فراملی به‌عنوان یک قطب مهم گردشگری کشور، وجود مزیت‌های فرهنگی شامل میراث غنی مکتوب تاریخی، آثار ارزشمند هنری، معماری و شهرسازی، هنرمندان و اندیشمندان فرهنگی مؤثر بر تعاملات در سطح کشور و جهان، وجود توانمندی قوی در زمینه رشته‌های صنایع دستی، وجود منابع طبیعی و اقلیمی متنوع به‌عنوان زیرساخت محرک فعالیت‌های اقتصادی، وجود سرمایه‌های انسانی انباشت‌شده به‌عنوان مکمل فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در راستای اقتصاد دانایی‌محور، از جمله نقاط قوت استان در حوزه گردشگری است.

همچنین ارتقای نقش فرهنگی، علمی و هنری در تعاملات ملی و بین‌المللی، تقویت، تعمیق و ترویج هویت اسلامی – ایرانی در فرآیند توسعه استان، توسعه صدور خدمات فنی، مهندسی، تخصصی درمانی و دانش‌محور، تقویت و تجهیز صنعت گردشگری در سطح استانداردهای بین‌المللی و تبدیل استان به‌عنوان قطب گردشگری کشور، تقویت و گسترش شبکه‌های حمل‌ونقل متناسب با شرایط توسعه ارتقای نقش و سهم استان در تحقق اهداف و سیاست‌های توسعه ملی و دستیابی به رشد اقتصادی مستمر، از جمله اهداف بلندمدت توسعه استان در رابطه با گردشگری است.

گونه‌شناسی گردشگری شهر اصفهان

شناسایی گونه‌های گردشگری از آن‌جهت حائز اهمیت است که با شناخت آن، برنامه‌ریزی توسعه مقصد به شیوه‌ای دقیق‌تر و منطقی‌تر انجام می‌پذیرد در واقع اگر ما ندانیم که با چه گروهی از مخاطبان سر و کار داریم، خدمت‌رسانی مطلوب میسر نخواهد بود، چراکه هر گروه از گردشگران در قالب گونه‌های متفاوت نیازها و خواسته‌های متفاوتی دارند.

با لحاظ داشتن رویه‌ی تقلیل در مورد حوزه جغرافیایی و در نظر گرفتن محدوده شهر اصفهان، به نظر می‌رسد که موارد گونه‌های گردشگری مورد اولویت در محدوده شهری اصفهان شامل گردشگری فرهنگی – تاریخی، گردشگری شهری، گردشگری بازدید دوستان و بستگان، گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی، گردشگری تجاری -صنعتی، گردشگری رویدادها، گردشگری ورزشی و گردشگری آموزشی است.

طرح راهبردی، ساختاری و عملیاتی برای گردشگری استان اصفهان

این طرح در ۱۸ فصل، کلیات و مبانی، اسناد فرادستی، قوانین و مقررات، مطالعات پایه محیطی، مطالعات اجتماعی فرهنگی، مطالعات اقتصادی، مطالعات ساختاری، منابع و جاذبه‌های گردشگری، تأسیسات و تسهیلات، مدیریت منابع انسانی، بازار و اقتصاد گردشگری، مدیریت و تشکیلات، تحلیل و نتیجه‌گیری، تحلیل‌های کالبدی -فضایی گردشگری، برنامه راهبردی، برنامه ساختاری، برنامه عملیاتی و برنامه مدیریت سرمایه‌گذاری نظری تدوین شده است.

مأموریت صنعت گردشگری در استان اصفهان در سه سطح بین‌المللی، ملی و استانی بیان شده است؛ در سطح بین‌المللی استان اصفهان یکی از پنج استان کلیدی کشور در عرصه گردشگری بین‌المللی است و باید از طریق جذب گردشگران از سراسر دنیا و انتقال حقایق زندگی بر اساس فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی به بهبود سیمای عمومی ایران در میان سایر ملل یاری رساند و بخشی از تبلیغات مسموم رسانه‌های متخاصم و مغرض دنیای غرب و شرق را خنثی سازد.

استان اصفهان با توجه به قابلیت‌ها و تنوع جاذبه‌های گردشگری مبتنی‌بر فرهنگ، تاریخ، طبیعت، اقلیم و صنعت، باید سهم کشور از تقاضای جهانی گردشگری را افزایش و قابلیت رقابت کشور با مقاصد رقیب در عرصه صنعت گردشگری بین‌المللی را افزایش دهد. استان اصفهان در زمینه‌هایی مانند جذب گردشگران درمانی و آموزشی باید کشور را در بازیابی جایگاه منحصر به‌فرد خود در سطح خاورمیانه یاری کند.

اقدامات جهاد دانشگاهی اصفهان در حوزه گردشگری

«زاهد شفیعی» رییس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان اخیرا طی نشستی خبری، از تاسیس اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق اصفهان خبر داد و اظهار کرد: «هنر، حوزه‌ای است که هرقدر در زمینه آن کار شود، کم است. از این‌رو اندیشکده را در حوزه هنری جوار پل خواجو راه‌اندازی کردیم که توفیقات ارزشمندی برای تجاری‌سازی صنایع هنری دارد.»

وی با بیان این‌که راه توسعه اصفهان، هنر و استفاده از سرمایه‌های اجتماعی و هنری این دیار است، گفت: «جهاد دانشگاهی تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه هنر منعقد کرد برای این‌که هنر را اقتصادی کنند. سال گذشته نیز طرح جامع گردشگری استان که نقشه‌ی راه توسعه گردشگری اصفهان را مشخص می‌کند، به همت جهاد دانشگاهی تدوین شد. همچنین اصفهان شهر خلاق صنایع دستی است و موضوع تجاری‌سازی صنایع دستی از جمله مسائلی است که در طرح در دست تهیه‌ی جهاد دانشگاهی مورد توجه است.»

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان به تهیه سند توسعه روستایی اصفهان در جهاد دانشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: «تدوین این سند رو به پایان است و اگر قرار باشد در توسعه روستایی استان منابعی توزیع شود، باید نگاهمان به این برنامه باشد. زیرا تاکنون بسیاری منابع در روستاها توزیع شده اما نتیجه مطلوب را نداشته است. سند توسعه روستایی اصفهان رویکرد تسهیل‌گری و توانمندسازی اکوسیستم‌های پویا و نوآورانه در روستاها را دنبال می‌کند و سندی ارزشمند خواهد بود.»

در ادامه «ابوذر پورمدنی» رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به فعالیت‌های گروه‌های علمی این بخش از جهاد دانشگاهی، خاطرنشان کرد: «یکی از گروه‌های باسابقه‌ی ما، گروه ژئوشیمی است که بر اکتشاف و فرآوری مواد معدنی و آب فعالیت می‌کند.»

به گفته وی، برای نخستین‌بار در کشور فرآوری ماده معدنی لیکا از منابع معدنی کم‌عیار در جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان انجام شده و اکنون در مرحله جذب سرمایه‌گذار است.

پورمدنی افزود: «با توجه به مشکلاتی که در زمینه آب در استان و کشور داریم، طرح مطالعاتی اکتشاف آب‌های ژرف را انجام دادیم که خوشبختانه به نتیجه رسیده است. همچنین چند طرح برتر در زمینه ضایعات کشاورزی انجام شده و اکنون در مراحل تجاری‌سازی است که یکی از آن‌ها تولید نشاسته‌های اصلاح‌شده بوده که مورد استفاده در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی است.»

توسعه خطوط ریلی مترو اصفهان با همکاری ذوب‌آهن

سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ مصادف با میلاد حضرت امام حسین(ع) و روز پاسدار، دستگاه حفار مکانیزه (TBM ) تونل خط ۲ مترو اصفهان به ایستگاه میدان امام حسین(ع) از جمله میادین کلیدی و گره‌های ترافیکی شهر اصفهان رسید. «علی نصیری» معاون بازرگانی ذوب‌آهن اصفهان در این رابطه گفت: «ذوب‌آهن اصفهان به عنوان تنها تولیدکننده ریل در غرب آسیا در لیست خرید سازمان‌های قطار شهری کشور قرار گرفته و آمادگی کامل خود را برای تامین ریل موردنیاز کلیه متروهای کشور اعلام نموده است و هم‌اکنون قطارهای شهری کشور از جمله تهران، تبریز، مشهد و اصفهان در مجموع ۱۳ هزار تن ریل موردنیاز خود را از ذوب‌آهن اصفهان خریداری کرده‌اند که حدود ۱۱ هزار تن آن تحویل داده شده و  مذاکرات برای خرید پارت‌های ریل بعدی نیز در حال انجام است.»

«علیرضا مهرابی» مدیر نورد ذوب‌آهن اصفهان نیز در خصوص تولید ریل مترو در این مجتمع عظیم صنعتی، گفت: «تولید ریل مترو در ذوب‌آهن اصفهان، از سال ۱۳۹۸ و با تناژ ۱۰۵۲ تن آغاز شد. در فرایند تولید این محصول ارزش‌افزا به دلیل اضافه شدن حدود یک درصد آلیاژکروم (Cr) افزایش سختی ۲۰ درصدی در محصول نهایی ایجاد شد و در مجموع دامنه سختی آن به دلیل ارتقاء عناصر شیمیایی و فرایند متفاوت تولید نسبت به گرید فولاد« R۲۶۰»، از محدوده «۳۰۰-۲۶۰» برینل به «۳۶۰-۳۲۰» برینل افزایش یافت.

لازم به ذکر است، برای توسعه خطوط ریلی کشور و همچنین حفظ و نگهداری مسیرهای در حال بهره‌برداری مترو و راه‌آهن سراسری، طبق برنامه توسعه کشور، مجموعه ذوب‌آهن اصفهان با نصب‌العین قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری سالیانه حدود ۱۰۰ هزار تن ریل از پروفیل‌های مختلف موردنیاز را تولید و در اختیار مترو کلان‌شهرها و همچنین راه‌آهن سراسری قرار می‌دهد. سازمان قطار شهری اصفهان نیز بعد از تجربه موفق خرید ریل مترو بهارستان از ذوب‌آهن، در دومین اقدام توسعه‌ای خود ۲۵۰۰ تن ریل ۵۴E۱ برای خط ۲ مترو اصفهان از این مجتمع عظیم صنعتی خریداری کرده است.

با توجه به مطالب فوق، برقراری زیرساخت‌های حمل‌ونقلی کمک شایانی به توسعه گردشگری استان اصفهان خواهد کرد، به نحوی که ارتقاء خطوط ریلی و مترو موجب تسهیل رفت‌وآمد در کلان‌شهر اصفهان و کاهش آلودگی و ترافیک در آن می‌شود و برقراری دهکده لجستیکی در کنار زاینده‌رود از عواقب منفی خشکی آن کاسته و باعث افزایش مبادلات تجاری این استان می‌شود، همچنین رفع ناترازی‌های برقی و آبی با استقبال بیشتر گردشگران رابطه مستقیمی دارد.

پایان خبر کوبار

روند توسعه و احیای ظرفیت‌های استان‌های کشور / اصفهان؛ قطب گردشگری ایران

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "روند توسعه و احیای ظرفیت‌های استان‌های کشور / اصفهان؛ قطب گردشگری ایران" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "روند توسعه و احیای ظرفیت‌های استان‌های کشور / اصفهان؛ قطب گردشگری ایران"، کلیک کنید.