کاهش ۲۰۰ موردی سقط جنین در کردستان

کاهش ۲۰۰ موردی سقط جنین در کردستان

به گزارش خبرگزاری کوبار از سنندج، فروزان لهونی رئیس گروه سلامت مادران مرکز بهداشت استان کردستان، با اعلام این مطلب گفت: با توجه به اجرای ماده ۵۵ قانون جوانی جمعیت که اجرای آن سال گذشته شروع شد، تمامی مادران به هنگام اقدام به بارداری و پیش از بارداری لازم است ضمن مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشتی تابعه دانشگاه تحت مراقبت توسط پزشکان، کارشناسان مامایی و بهورزان قرار گرفته و ضمن گرفتن شرح حال کاملی از سوابق سقط و بیماری زمینه ای آنان بویژه دیابت و مشکلات تیروئید، در صورت مواجهه با مشکلات جدی تر ضمن ارجاع به سطوح بالاتر پیگیری، با دقت بیشتری مراقبت ها انجام شود.

وی به اثربخشی و اجرای موثر برنامه های مداخله ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان اشاره کرد و تصریح نمود: بر اساس آمارهای ثبت شده، سال ۱۴۰۲، تعداد ۱هزار و ششصد و شست و هشت مورد سقط خود به خودی جنین در سطح استان اتفاق افتاده است که با اجرای برنامه های مداخله ای و رعایت دقیق مفاد قانون جوانی جمعیت، این آمار نسبت به سال ۱۴۰۱، تعداد ۲۰۰ مورد کاهش داشته است.

رئیس گروه سلامت مادران مرکز بهداشت استان کردستان، علت اکثر سقط های خودبه خودی را ناشناخته دانست و گفت: برای سقط خود به خودی دلایل عمده ای از قبیل مشکلات ژنتیکی، مول، عوامل تغذیه ای، محیطی، شغلی، سبک زندگی و عوامل اجتماعی مطرح است.

لهونی به لزوم جدی گرفتن رعایت رژیم غذایی مناسب از پیش از بارداری و در دوران بارداری تاکید کرد و گفت: تغذیه در این دوران بسیار مهم است چرا که یکی از علل سقط خود به خودی، BMI خیلی بالا یا خیلی پایین مادر است.

وی ادامه داد: مصرف بیش از حد کنگر به خصوص در فصل بهار، مصرف زیاد زعفران، نوشیدن زیاد قهوه و کافئین و یا مصرف سبزیجاتی مثل کرفس و جعفری در صورتی که افراطی استفاده شود امکان دارد موجب سقط خود بخودی شود.

رئیس گروه سلامت باروری معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه سابقه سقط دو الی سه بار نیاز به بررسی بیشتر دارد، گفت: این قبیل مادران می بایست توسط متخصص پریناتولوژی معاینه شوند که در حال حاضر در سنندج و سقز متخصص پریناتولوژی درحال خدمت رسانی به مادران عزیز است.

فروزان لهونی بهترین سن بارداری برای خانم ها را ۱۸ تا ۲۵ سال اعلام کرد و افزود: این سن برای آقایان هم صدق می‌کند و با افزایش هر ۵ سال سن اقایان احتمال سقط خودبخودی جنین نیز بالاتر می‌رود.

وی به عوامل موثر شغلی در سقط جنین پرداخت و افزود: مشاغلی که در معرض سموم کشاورزی و مواد شیمیایی هستند، خانم هایی که در محل کار زیاد در وضعیت ایستاده هستند و یا گاز داروهای شیمیایی را استشمام می‌کنند بیشتر در معرض سقط خودبخودی جنین قرار دارند.

رئیس گروه سلامت باروری معاونت امور بهداشتی دانشگاه یادآورشد: حتما مادران باردار به محض محرز شدن بارداری و خانم هایی که قصد بارداری دارند جهت ارائه خدمات بارداری با توجه به سن و شرایط خود به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا درصورت نیاز به بررسی بیشتر تحت نظارت دقیق پزشک و کارشناسان مامایی قرار بگیرند.

شایان ذکر است سقط جنین به ختم بارداری زیر ۲۲ هفته گفته می‌شود.

کاهش ۲۰۰ موردی سقط جنین در کردستان

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کاهش ۲۰۰ موردی سقط جنین در کردستان" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کاهش ۲۰۰ موردی سقط جنین در کردستان"، کلیک کنید.