شقاقی: شرایط خطیری بر اقتصاد ایران سایه افکنده است / کاندیداها دیدگاه صریح خود درباره حذف تحریم ها مطرح کنند

مریم فکری: تنور انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم روز به روز داغ تر می شود و نامزدها هر کدام به رونمایی از برنامه های خود می پردازند. رفته رفته دیدگاه های اقتصادی کاندیداها در حال روشن شدن است و هر یک با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور، وعده هایی را مطرح می کنند.

در همین رابطه وحید شقاقی شهری، اقتصاددانان در گفت وگو با خبرگزاری کوبار در واکنش به اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری چهاردهم گفت: در شرایطی کشور در حال آماده شدن برای برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می شود که شرایط خطیری بر اقتصاد ایران از منظر شاخصه های جهانی و منطقه ای سایه افکنده است. دیدگاه های اقتصادی کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حال روشن شدن است.

وی افزود: بررسی مقایسه ای اهداف کلان اقتصادی سند چشم انداز با رقبای منطقه ای گویای این واقعیت است که طی دوره 20 ساله سند چشم انداز شاهد عقبگرد در تعدادی از شاخص های کلیدی اقتصادی هستیم و شکاف ایران با رقبای منطقه ای بیشتر شده است.

این اقتصاددان متذکر شد: از طرف دیگر سرمایه گذاری های عظیمی توسط کشورهای منطقه در گذر از اقتصاد خام محور، نفت محور و تک محصولی با افزایش منابع متعدد تولید ثروت (ثروت آفرینی) از جمله اقتصاد دانش بنیان، اقتصادمجازی و هوش مصنوعی، اقتصاد گردشگری و ورزش، ساخت شهرهای نوین بدون کربن و هوشمند، و افزایش صادرات خدمات با ارزش افزوده بالا طی سال های اخیر شروع شده و با سرعت در حال انجام است و در صورت تعلل و تاخیر اقتصاد ایران، شکاف اقتصادی ایران با رقبا تشدید خواهد شد.

شقاقی عنوان کرد: دوم این که تحریم های اقتصادی از دهه 90 معیشت و اقتصاد ایران را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و در کنار ضعف مدیریت و سیاست گذاری های کلان اقتصادی، شرایط رکود تورمی عمیقی بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

وی بیان کرد: سوم این که انباشت ناترازی های اقتصاد کلان به دلیل تعلل در اجرای اصلاحات ساختاری و نهادی به خصوص در بخش های بانکی، آب و فرونشست زمین، صندوق های بازنشستگی، انرژی (نفت وگاز و بنزین) و برق در کنار تهدیدات و ابرروندهایی مخربی همچون کاهش رشد و سالمندی جمعیت، افزایش ادراک فساد مالی و اقتصادی در کنار تنزل سرمایه اجتماعی، تنگنای منابع مالی و تشدید فرسودگی زیرساخت های اقتصاد، افزایش شکاف طبقاتی و گذار جهان از وابستگی به سوخت های فسیلی، بر شدت و دامنه پیچیدگی های اداره و حکمرانی اقتصاد ایران در سال های پیشروی دهه 1400 افزوده است.

شقاقی: شرایط خطیری بر اقتصاد ایران سایه افکنده است / کاندیداها دیدگاه صریح خود درباره حذف تحریم ها مطرح کنند

اسناد توسعه ای با ادبیات نوین اقتصادی عجین مشده اند

این اقتصاددان با بیان این که در روزهای گذشته کاندیداها نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کردند که عمده تاکید نامزدها بر اجرای برنامه هفتم بود.

شقاقی افزود: با این حال متاسفانه اسناد توسعه ای نظیر برنامه هفتم و نیز استراتژی های توسعه صنعتی و تجاری کشور هنوز با ادبیات نوین اقتصادی عجین نشده اند و همچنان توسعه مبتنی بر طراحی مدل اقتصادی غیرنفتی ملاک تصمیم گیری سیاست گذاران قرار نگرفته است و اقتصاد ایران همچنان برپایه اتکای به نفت و گاز و مشتقات نفتی اداره می شود و حکمرانی جدید و هندسه نوین اقتصادی آغاز نشده است.

وی عنوان کرد: از این رو در حکمرانی اقتصادی ایران هر چقدر تعلل صورت بگیرد، این تاخر زمانی قطعا تبعات منفی شدیدی بر آینده اقتصادی کشور تحمیل کرده و موجبات تشدید روزافزون شکاف اقتصادی بین ایران و رقبای منطقه ای خواهد شد.

این اقتصاددان تصریح کرد: متاسفانه خود برنامه هفتم توسعه فاقد رویکرد نوین اقتصادی است، بنابراین بازنگری بنیادین در نحوه حکمرانی اقتصادی کشور برپایه نقشه جدید و هندسه نوین اقتصادی یک ضرورت اجتناب ناپذیر دارد.

شقاقی یادآوری شد: در ضمن هیچ کدامیک از کاندیداها ایده و طرح جدیدی که ناظر بر چگونگی حل مساله ناترازی های اقتصاد کلان و ابرچالش های اقتصاد ایران باشد، ارایه ندادند.

کاندیداها بگویند چگونه می خواهند امنیت سرمایه گذاری ایجاد کنند؟/ تا زمانی که با دنیا و حتی خود مردم قهر هستیم، موفق به جذب سرمایه نمی شویم

دیدگاه صریح و شفاف خود را درباره فعال سازی دیپلماسی اقتصادی و سیاسی مطرح کنید

وی ادامه داد: همچنین نظرات صریح و شفاف خود را در خصوص فعال سازی دیپلماسی اقتصادی و سیاسی در جهت حذف تحریم های ظالمانه، پذیرش قواعد بین المللی اقتصادی و تجاری با هدف قرار گرفتن ایران در زنجیره تولید و ارزش اقتصاد منطقه ای و جهانی مطرح نکردند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: جنس حرف ها عمدتا تکراری و خسته کننده و بدون مبانی فکری اقتصادی روشن بود. امیدوارم در روزهای آینده شاهد شفافیت اصول و مبانی فکری نامزدها باشیم.

223225

شقاقی: شرایط خطیری بر اقتصاد ایران سایه افکنده است / کاندیداها دیدگاه صریح خود درباره حذف تحریم ها مطرح کنند

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شقاقی: شرایط خطیری بر اقتصاد ایران سایه افکنده است / کاندیداها دیدگاه صریح خود درباره حذف تحریم ها مطرح کنند" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شقاقی: شرایط خطیری بر اقتصاد ایران سایه افکنده است / کاندیداها دیدگاه صریح خود درباره حذف تحریم ها مطرح کنند"، کلیک کنید.