سومین مهرواره زبان مادری «آوای حرا» تمدید شد

سومین مهرواره زبان مادری «آوای حرا» تمدید شد

به گزارش کوبار، فراخوان نخستین مهرواره استانی زبان مادری «آوای حرا» از سوی واحد آفرینش‌های ادبی کانون هرمزگان منتشر شد.

 پروین پشتکوهی مدیرکل کانون هرمزگان در این رابطه گفت: زبان مادری قدرتمندترین ابزار بشر در حفظ میراث ملموس و ناملموس است. بی‌شک کمرنگ شدن آن برابر با کمرنگ شدن تنوع فرهنگی جهان است و با ناپدید شدن این زبان، یک سنت، یک حافظه، یک میراث فرهنگی و تفکر نیز ناپدید می‌شود.  

مدیرکل کانون هرمزگان افزود: با توجه به مهاجرپذیر بودن استان هرمزگان و ترجیح بسیاری از والدین برای گفت‌وگو با کودک به زبان معیار، امروزه از گویش‌های بومی و محلی کمتر استفاده می‌شود و دیر نیست تا این گویش‌ها به فراموشی سپرده شوند.  

از این رو برای حفظ این زبان فاخر و اصیل باید آن را به کودکان بیاموزیم و آن‌ها را در سخن گفتن به این زبان تشویق و ترغیب کنیم.

پشتکوهی گفت: به همین منظور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان با هدف پاسداشت زبان مادری و گویش‌های محلی استان در نظر دارد مهرواره‌ای  با عنوان آوای حرا برگزار نماید.  

مدیرکل کانون هرمزگان گفت: پاسداشت زبان مادری و گویش‌های بومی استان،   توجه دادن کودکان و نوجوانان به ادبیات شفاهی به عنوان زیربنای ادبیات کودک، آشنایی با چهره‌های شاخص استان در حوزه‌ی ادبیات بومی، آشنایی با گویش‌های مختلف استان و کمک به حفظ آن از اهداف این مهرواره می‌باشد.

گروه‌های سنی نوخوان(۷تا۸ سال)، نونهال(۹تا۱۱سال)، گروه نونگاه(۱۲تا۱۴ سال)، گروه نوجوان(۱۵تا۱۷سال)

گروه ارشد(۱۸ تا۲۲ سال) دانش‌آموزان مدارس مقاطع ابتدایی دوره اول و دوم، متوسطه اول و دوم، بخش بزرگسال کارشناسان و مربیان فرهنگی هنری ادبی کانون معلمان و اولیای تربیتی استادان، دانش‌آموختگان و دانشجویان رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی نویسندگان و شاعران والدین می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند.

پشتکوهی محور موضوعی این مهرواره را پاسداشت گویش‌های بومی متداول در جزایر، روستاها و شهرهای استان هرمزگان دانست.

بازنویسی قصه‌های پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به گویش مادری خلق اثر  در قالب شعر، ترانه، داستان و متن ادبی باگویش های هرمزگان بخش‌های این مهرواره است.

هر شرکت کننده می‌تواند در هر بخش با ۲ اثر شرکت کند و شرکت در تمام بخش‌های جشنواره بلامانع است. آثار باید در قالب word و با قلم B Nazanin 14 تایپ شود. تعداد کلمات داستان از ۲۵۰۰ کلمه و تعداد کلمات متن ادبی از ۳۰۰ کلمه بیشتر نباشد. ارسال شعر در قالب‌های سنتی و نو آزاد است.

علاقمندان به شرکت در این مهرواره می‌توانند آثار خود را در آدرس hormozgan.kpf.ir/ zabanmadari  بارگذاری نمایند.

به برگزیدگان اول تا سوم هر بخش از مهرواره در هر گروه سنی،   لوح تقدیر و هدیه تعلق می گیرد.

سومین مهرواره زبان مادری «آوای حرا» تمدید شد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سومین مهرواره زبان مادری «آوای حرا» تمدید شد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سومین مهرواره زبان مادری «آوای حرا» تمدید شد"، کلیک کنید.