تصاویر نجومی نوزدهم شهریور (۹ سپتامبر)

تصاویر نجومی نوزدهم شهریور (۹ سپتامبر)

امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری کوبار،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

اگر می‌توانستید بر فراز مریخ پرواز کنید، ویژگی‌های جالب بسیاری را در آن مشاهده می‌کردید. این تصویر نمایی از مریخ را نشان می‌دهد که توسط مارس اکسپرس در ماه ژوئیه گرفته شده و معروف ترین ویژگی آن کوه المپوس (Olympus Mons) است. این آتشفشان بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی است که سمت راست بالای تصویر قرار دارد. آتشفشان بزرگ دیگری به نام کوه طاووس (Pavonis Mons) در افق سمت راست دیده می‌شود. همچنین می‌توانید چندین دهانه برخوردی دایره‌ای را در سطح مریخ مشاهده کنید. یک قمر تاریک به نام فوبوس نیز درست در سمت چپ مرکز تصویر قابل مشاهده است که محکوم به فنا به نظر می‌رسد. مارس اکسپرس در سال 2003 توسط ESA به فضا پرتاب شد. اکتشافات مهم بسیاری از جمله شواهدی مبنی بر اینکه مریخ زمانی دارای حجم آب زیادی بوده است را انجام داد.

تصاویر نجومی نوزدهم شهریور (۹ سپتامبر)

تصویر روز earthsky

در تاریخ 09/08/2024 ساعت 07:50 بعد از ظهر، یاسرعلی اعوان این تصویر را به اشتراک گذاشت. او در رابطه با این عکس می‌گوید: «من از یک چشمی 40 میلی متری با تلسکوپ 114-1000 استفاده می‌کنم. 11 عکس گرفتم که بین هر کدام 30 ثانیه فاصله بود. من عکس‌ها را با استفاده از برنامه Snapseed تلفیق کردم.»

تصاویر نجومی نوزدهم شهریور (۹ سپتامبر)

تصویر روز آژانس تلسکوپ ملی استرالیا

هجده انفجار رادیویی سریع جدید (FRBs) در بررسیHTRU  توسط ترودو (Trudu) و همکارانش کشف شد. شواهد کنونی نشان می‌دهد که FRB‌ها دارای پهنای باندی از چند ده مگاهرتز تا چندین گیگاهرتز هستند. اکثر جستجوهای FRB از روش‌های فیلتر همسان در داده‌های سری زمانی در کل پهنای باند استفاده می‌کنند. با این حال، گیرنده‌های مدرن فوق‌باند می‌توانند پهنای باند بزرگ‌تری را ضبط کنند. این بدان معنی است که برخی از رویدادها ممکن است با روش سنتی از دست بروند.

ترودو و همکاران روش جدیدی به نام جستجوهای زیر باندی را مطالعه کرده اند. این تکنیک به دنبال انفجار در بخش‌های خاصی در پهنای باند مشخص است. با تمرکز بر بخش‌های کوچکتر، نویز فرکانس‌های دیگر کاهش پیدا می‌کند. این کار نسبت سیگنال به نویز را بهبود می‌بخشد و شانس تشخیص FRB را افزایش می‌دهد. این تیم با استفاده از این روش در تلاش است داده‌های بخش عرض جغرافیایی بالا  HTRU-S  را دوباره پردازش کند.

پردازش مجدد منجر به شناسایی هجده انفجار جدید شد که تقریباً سه برابر تعداد کل FRBهای یافت شده پیشین بود. این یافته‌ها ارزش استفاده از روش‌های جستجوی زیر باندی را برجسته می‌سازد. در شکل انفجارهای باند باریک شناسایی شده در جستجوی زیر باند HTRU نشان داده شده است.

تصاویر نجومی نوزدهم شهریور (۹ سپتامبر)

تصویر روز skyandtelescope

عکاس این تصویر فردی به نام کونیهیکو اوکانو (Kunihiko Okano) است و محل عکسبرداری رصدخانه سایدینگ اسپرینگ در استرالیا است. تاریخ/زمان ثبت عکس 9، 12 ژوئن و 4، 5 ژوئیه، 2024  است. تجهیزات مورد استفاده شامل Planwave CDK20 با FLI PL16803  است. تصویر رنگی از نوع RGB است اما هر رنگ زمان دریافت نوری متفاوتی داشت (قرمز 3 دقیقه در 7 حالت نوردهی، سبز 3 دقیقه در 6 حالت نوردهی و آبی  3 دقیقه در 7 حالت نوردهی) و از فیلترهای 2×2 binning و Astrodon E series2 LRGB استفاده شد.  تصویر با StelaImage9 و PhotoShop با استفاده از Richardson-Lucy Deconvolution پردازش شد.

تصاویر نجومی نوزدهم شهریور (۹ سپتامبر)

 

تصاویر نجومی نوزدهم شهریور (۹ سپتامبر)

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تصاویر نجومی نوزدهم شهریور (۹ سپتامبر)" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تصاویر نجومی نوزدهم شهریور (۹ سپتامبر)"، کلیک کنید.