المپیک علیه طالبان/ حمایت دختر دونده متولد ایران از زنان و دختران افغان؛ فریاد روی پیست

سعید آقایی؛ بازیهای المپیک پاریس شب گذشته در پاریس به پایان رسید و مشعل این بازی‌ها خاموش شد. در این بازی ها بیشز از 200 کشور جهان حضور داشتند. با این وجود حضور کاروان افغانستان در این رویداد و اتفاقاتی که پیرامون آن رخ داد، بسیار جنجالی و پر سر و صدا بود.

با تصمیم IOC  سه ورزشکار زن و سه ورزشکار مرد در المپیک ۲۰۲۴ پاریس نمایندگان افغانستان بودند اگرچه بر سر حضور آنها در پاریس حواشی بسیاری وجود داشت. زنان ورزشکار افغان در رشته‌های دوومیدانی و دوچرخه‌سواری و مردان در رشته‌های جودو، دوومیدانی و شنا به رقابت کردند اما از میان این 6 ورزشکار اعلام‌شده برای بازی‌ها، فقط جودوکار مرد این کشور در افغانستان زندگی و ورزش می کند و بقیه ساکن خارج از افغانستان هستند. از همین رو پیش از آغاز رقابتها دولت طالبان رسما اعلام کرد که زنان حاضر در المپیک نماینده آنها نیستند و نباید با پرچم افغانستان در این مسابقات شرکت کنند! اتل مشوانی، سخنگوی اداره ورزش طالبان گفته بود که طالبان، 3 ورزشکار زن افغان را که به نمایندگی از افغانستان به بازی‌های المپیک ٢٠٢٤ پاریس فرانسه راه یافته‌اند، به رسمیت نمی‌شناسد. مشوانی با اشاره به این موضوع گفت: تنها سه ورزشکار نماینده افغانستان هستند. در حال حاضر ورزش زنان در افغانستان ممنوع است. اگر زنان ورزش نکنند، چگونه می‌توانند وارد تیم ملی شوند؟

پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان در 3 سال گذشته زنان افغان با محدودیت‌های زیادی روبرو شده‌اند که از آن جمله می‌توان به ممنوعیت ورزش برای زنان در این کشور اشاره کرد. موضع رسمی طالبان در قبال حضور زنان افغان در المپیک نیز در همین راستا بود.

برخورد طالبان به این موضوع واکنش تند و تیز کمیته بین‌المللی المپیک را به همراه داشت و طی اطلاعیه ای اعلام کرد در مورد حضور سه ورزشکار زن و دو ورزشکار مرد افغان که خارج از افغانستان زندگی می‌کنند، با سران طالبان مشورت نکرده و سران طالبان را به بازی‌ها دعوت نخواهد کرد.

نکته جالبتر اینکه 5 ورزشکار افغان در تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک نیز در این رویداد شرکت کردند تا جمع ورزشکاران افغان در المپیک پاریس به 11 نفر برسد.

المپیک علیه طالبان/ حمایت دختر دونده متولد ایران از زنان و دختران افغان؛ فریاد روی پیست

پلاکارد روی پیست

حضور این ورزشکاران در رقابتهای المپیک پاریس اما همراه با اتفاقات و واکنش های سیاسی بود که به حضور این ورزشکاران تبعیدی افغان در مسابقات رنگ و بوی سیاسی بخشید.

کیمیا یوسفی دونده دوی سرعت زنان در سومین حضور خود در المپیک پرچمدار این رویکرد بود و برای زنان و دختران مظلوم کشورش می‌دوید و از فرصت المپیک برای رساندن صدای زنان افغان به گوش مردم دنیا استفاده کرد. یوسفی که به همراه 3 برادرش در ایران متولد شده و اکنون تبعه استرالیا است، در بدو ورود به پاریس گفت: دختران و زنان سرزمینم که از حقوق اولیه محروم شده‌اند از جمله تحصیل و من نماینده رویاها و آرزوهای دزدیده‌شده این زنان هستم؛ زنانی که به‌عنوان انسان‌های آزاد نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند و حتی اجازه ورود به پارک را هم ندارند. ما نباید اسلحه و جنگ را به نسل بعدی منتقل کنیم و از رؤیاها و امیدهای زنان افغان بدون دفاع بگذریم؛ من مطمئنم که روزی خدا صدای دختران افغان را می‌شنود.

یوسفی در جریان مسابقات دوی 100 متر زنان در ورزشگاه استادوفرنس پاریس نیز رفتار جالبی داشت. این ورزشکار ۲۸ ساله پس از این که در مسابقات مقدماتی ۱۰۰ متر به مقام آخر رسید، کاغذی را بیرون آورد که حاوی پیامی برای دختران سرزمینش بود. در این کاغذ نوشته شده بود: «آموزش، ورزش، حقوق ما». او سه رنگ پرچم افغانستان را نیز روی کاغذ نوشته بود و آن را برای جهانیان بالا نگه داشت. او به دختران افغان پیام داد که هرگز تسلیم نشوند.

یوسفی در پایان مسابقه اش به خبرنگاران گفت: پیامی برای دختران افغان دارم. تسلیم نشوید، اجازه ندهید دیگران برای شما تصمیم بگیرند. فقط فرصت را جست‌وجو کنید و سپس از آن فرصت استفاده کنید. من همیشه نماینده زنان و مردم خود خواهم بود. دختران ما در افغانستان، زنان ما خواهان حقوق اولیه، آموزش و ورزش هستند.

المپیک علیه طالبان/ حمایت دختر دونده متولد ایران از زنان و دختران افغان؛ فریاد روی پیست

شعار در “بریک دنس”

منیژه تلاش، عضو 21 ساله تیم پناهجویان یکی دختران افغان بود که زیر پرچم پناهجویان در المپیک پاریس در رشته بریک دنس رقابت کرد و او نیز با رفتاری جالب خبرساز شد. تلاش در کابل متولد شد و در سال ۲۰۲۲ به اسپانیا نقل مکان کرد.

منیژه تلاش در مرحله مقدماتی لباسی بریک دنس لباسی را بر تن کرد که روی آن شعاری سیاسی نوشته شده بود: «زنان افغان را آزاد کنید» او در این مرحله با ایندیا سارجو از هلند رقابت کرد اما در نهایت به دلیل استفاده از شعار سیاسی روی پیراهنش محروم شد. بر طبق قوانین IOC استفاده از کلمات و عبارات سیاسی و مذهبی روی لباس ورزشکاران ممنوع است.

تلاش ۲۱ ساله به سارجو باخت و بنابراین محرومیت تاثیری روی سرنوشت او در این رقابت‌ها نداشت. کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد این ورزشکار به دلیل نمایش شعار سیاسی بر روی لباس خود که توسط قوانین IOC ممنوع است، محروم شد.

258 258

المپیک علیه طالبان/ حمایت دختر دونده متولد ایران از زنان و دختران افغان؛ فریاد روی پیست

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "المپیک علیه طالبان/ حمایت دختر دونده متولد ایران از زنان و دختران افغان؛ فریاد روی پیست" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "المپیک علیه طالبان/ حمایت دختر دونده متولد ایران از زنان و دختران افغان؛ فریاد روی پیست"، کلیک کنید.